środa, 2 kwietnia 2014

Choroby #4 Popękany język - Fissured tongue

Jakub Bączyński
Obraz popękanego języka

Fissured tongue, po polsku popękany język (dokładnie: język mosznowy), charakteryzuje się głębokimi rowkami na języku. Choć jego stan wygląda na poważny, osoba mająca tą deformację zazwyczaj nie odczuwa żadnego bólu, a jedynie pieczenie. Niekiedy może pojawić się nieprzyjemny oddech spowodowany rozstępami przez co konieczne jest mechaniczne czyszczenie języka.
Ta przypadłość objawia się u ok. 4% populacji, dotykając częściej mężczyzn i osoby starsze u których popękany język przybiera wyraźniejszą formę.

Szczeliny mają ok. 2-6 mm i wyglądają inaczej w różnych przypadkach. Mogą na przykład rozgałęziać się z centralnego, większego rowka lub stanowić odrębne elementy.
Lekarze nie znają przyczyny deformacji. Teorie mówią o czynnikach genetycznych i środowiskowych, a także procesie starzenia.
Fissured tongue nie podlega leczeniu, ponieważ jest to nieszkodliwa przypadłość. Lekarz wmawia pacjentowi, że ten wygląda po prostu inaczej niż inni, tak jakby miał odmienną fryzurę. Ale czy to to samo?





Źródła:
Faculty of Medicine
wikipedia

Jakub Bączyński / Autor

Interesuję się nauką, w szczególności medycyną i psychologią.

17 komentarze:

  1. Mam taki jezyk wlasnie! :----)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie możesz podzielić się z nami wrażeniami :)
      Jest to duży dyskomfort?

      Usuń
    2. też mam taki, ale w bucie

      Usuń
    3. Tą anomalię języka można zaobserwować u chorych z wadami genetycznymi jak np. zespół Downa.
      "Wrażenia" mogą być następujące: utrudniona toaleta jamy ustnej, halitoza, problemy z zębami i dziąsłami, większe ryzyko infekcji i zapalenia jamy ustnej z powodu niedostatecznej higieny.

      Usuń
    4. Właśnie dlatego wymyślono czyszczenie mechaniczne.

      Usuń
    5. Między innymi dlatego. Jednak np. w naszym kraju ludzie małą uwagę przykładają do rzetelnego mycia zębów i czyszczenia języka - także u ludzi chorych, czy niepotrafiących tego samodzielnie wykonać z różnych powodów.

      Usuń
    6. W naszym kraju? Nie sądzę by Polacy stronili od higieny bardziej od innych narodów.

      Usuń
    7. Może i w innych też. Pracuję w Polsce, więc o naszych piszę.

      Usuń
  2. Język popękany w medycynie ma nazwę: język mosznowy, mosznowaty lub bruzdowaty ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja mam taki język. Lekarze mówili mamie że to tzn język geograficzny. Szczerze to nie odczuwam dyskomfortu. Jestem zdrowa

    OdpowiedzUsuń
  4. Też mam taki od urodzenia i nigdy nikt mi nie mówił o żadnej chorobie. Nie boli, nie piecze, nie odczuwam różnicy - może mam inny smak jak inni, ale skąd mam to wiedzieć? :-) Jedyna "wada" to taka, że dzieci zawsze reagowały na widok mojego języka. I to wtedy gdy byłam jeszcze w szkole i obecnie. Ostatnio córka mojej koleżanki spytała co mi się stało w język.

    OdpowiedzUsuń
  5. Też mam taki sam język ale nie odczuwam żadnych dolegliwości no chyba, że z tym nieświeżym oddechem myje żeby 2 razy dziennie czasami 3 ale języka nie czyszczę... sprawdzę i będę czyścił język szczoteczką może to pomoże na oddech..

    OdpowiedzUsuń
  6. Też mi się coś takiego robi... I cholerstwo od tygodnia się cały czas powiększa pionowe rozciecie od środka do czubka języka - i czuć drazniace swiezbienie idę dziś do lekarza i zobaczymy co powie

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja też mam taki ale zaczął mi się taki robić dopiero jak skończyłam 25 lat..nie bardzo mogę jeść owoce z dużą ilością soku...jak pomarańcze czy też ananasy bo piecze.

    OdpowiedzUsuń
  8. I ja mam taki językodkąd pamietam, czyli od zawsze. Kiedys nie mialam zadnego dyskomfortu, z wiekiem zaczynam go odczuwać. Nie mogę jesc nic ostrego, KFC odpada, zadnej potrawy z chili, nic gorącego. Problem stanowi też pasta do zębów ktora piecze. I tylko tyle. Można sie przyzwyczaić. Szania

    OdpowiedzUsuń
  9. Mnie język zaczął pękać, gdy byłam w przedszkolu. Moja siostra, mama, babcia mają taki sam, więc to wielce prawdopodobne, że jest to wada genetyczna. Lekki dyskomfort odczuwam, jeśli zjem coś słodkiego i popije kwaśnym ( w pamięci zapadł mi moment, kiedy to banana przepilam sokiem pomarańczowym), żadnych innych dolegliwości nie odczuwam.Pozdrawiam wszystkich "naznaczonych"😉

    OdpowiedzUsuń

Komentarze zawierające linki niezwiązane z tematem będą usuwane!

Coprights @ 2016, Blogger Templates Designed By Templateism | Templatelib